Co jeść, żeby wzmocnić odporność?


Co jeść, żeby wzmocnić odporność?

Wielkimi krokami zbliża się jesień, czyli czas, kiedy nietrudno złapać jakąś infekcję czy przeziębienie. Za naszą odporność odpowiada układ immunologiczny, o który należy dbać tak samo, jak o inne elementy naszego organizmu. Najlepszy sposobem na wspieranie układu odpornościowego jest odpowiednie odżywianie. Składniki zawarte w pożywieniu pomagają w odnowie tkanek i dostarczają substancji potrzebnych do walki z drobnoustrojami. Sprawdźmy, co należy jeść, aby nie chorować.

Układ immunologiczny- co to takiego?

Układ odpornościowy jest jednym z najbardziej „inteligentnych” układów naszego organizmu. Ma zdolność zapamiętywania i uczenia się, szybkiej oceny bodźców z zewnątrz pod względem ich potencjalnej szkodliwości dla organizmu oraz umiejętność odpowiedniej reakcji na płynące niebezpieczeństwo. Układ immunologiczny zbudowany jest z wielu części i organów, które pełnią określoną funkcję i uzyskuje pełną sprawność, gdy mamy 18-20 lat. Warto pamiętać, że aż 60-70% układu immunologicznego mieści się w jelitach, dlatego tak ważne jest zdrowe odżywienie. Niestety często nie dbamy o swoją barierę jelitową. Niszczymy ją nieodpowiednią dietą, która jest wysoko przetworzona, eliminacyjna czy pozbawiona błonnika. Wpływ na osłabienie odporności ma także przewlekły stres, nadużywanie leków (antybiotyków, leków przeciwbólowych, środków „na zgagę”), alkohol i inne używki.

Wzmacniaj się!

Wzmacnianie odporności warto rozpocząć wcześniej, a nie w momencie, kiedy czujemy, że coś nas „łapie”. Niezwykle ważna jest dobra odporność w okresie jesienno-zimowym, jednak powinniśmy dbać o nią cały rok, aby na jesień nic nas nie zaskoczyło. Wzmacniamy się, by nasz organizm mógł się bronić przed wirusami, bakteriami i grzybami. To szczególnie ważny temat w czasach, kiedy sytuacja z covid-19 nadal nie została w naszym kraju opanowana i nie wiadomo, co przyniesie nam zbliżająca się pora roku. Opowiemy Wam, co warto robić i czego unikać dbając o odpowiednio silny układ immunologiczny organizmu.

Postaw na odpoczynek i sen

Przemęczony organizm jest dużo bardziej podatny na różnego rodzaju infekcję. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 6-8 godzin snu na dobę, by odpowiednio zregenerować ciało i umysł. Kiedy śpisz głęboko i nic cię nie wybudza, wzrasta liczba limfocytów w  organizmie. W części mózgu zwanej szyszynką wydziela się melatonina, która zapewnia m.in. prawidłowy rytm dobowy i właściwe funkcjonowanie układu immunologicznego. Osoby, u których poziom melatoniny jest obniżony, może dziać się tak, że częściej będą się przeziębiać. Pamiętaj, żeby przed pójściem spać, wywietrzyć pomieszczenie, unikać niebieskiego światła i ograniczyć stres. Wszystko to wpływa na długość i jakość snu.

Unikaj używek i zwiększ aktywność fizyczną

Nikotyna i napoje alkoholowe niszczą mikroelementy i witaminy oraz zmniejszają ich wchłanialność do organizmu (głównie witaminy C). Przekłada się to na zmniejszenie sił obronnych przed infekcjami. Warto ograniczyć palenie papierów z wielu przyczyn zdrowotnych, nie tylko w trosce o układ odpornościowy. Jak doskonale wiemy, palenie papierosów może powodować śmiertelne choroby. Jeżeli chodzi o aktywność fizyczną, to wyraźnie można zaobserwować, że dziś ludzie zdecydowanie chętniej uprawiają sporty niż kiedyś. W celu poprawy swojej wydolności, wzmocnienia układu oddechowego i odpornościowego proponujemy wzór, który polecają lekarze. Mowa tu o 3x30x130. Co to oznacza? Mianowicie, aktywność 3 razy w tygodniu po 30 minut, utrzymując tętno na poziomie 130 uderzeń na minutę. Przy takim trybie, szybko poczujesz lepsze samopoczucie i poprawisz swoją odporność.

Prawidłowa dieta

Znaczący wpływ na naszą podatność na infekcje ma sposób odżywiania. Z ogromną przyjemnością podpowiemy, po co warto sięgać, by cieszyć się zdrowiem.

Jedz owoce i warzywa

– dostarczą wielu witamin i mikroelementów. Kiedy jesienią dostęp do świeżych produktów będzie utrudniony, śmiało możemy wybierać mrożonki! Zachowują swoje wartości odżywcze i smak. Póki sezon trwa, jedz pomidory! Fantastyczne źródło potasu, likopenu, witaminy C i beta-karotenu.

Wybieraj produkty bogate w witaminę C

– czarna porzeczka, dzika róża, natka pietruszki, jarmuż, papryka, cytrusy.

Kiszonki

– kapusta, ogórki, buraki- poza wyjątkowymi walorami smakowymi, genialnie wpływają na florę bakteryjną naszych jelit, dostarczając do organizmu bakterie probiotyczne. Jednocześnie hamują rozwój patogenów i stymulują układ immunologiczny.

Czosnek

– skutecznie zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego. Co ciekawe, oprócz działania antybakteryjnego i przeciwwirusowego, obniża także ciśnienie krwi. Dodatkowo dwusiarczan allilu, który wchodzi w skład czosnku, pomaga zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych. To teraz już wszystko jasne, dlaczego czosnek nazywa się „naturalnym antybiotykiem”😊.

Miód

– kolejny naturalny lek, polecany na przeziębienia i zwiększanie odporności przez prababcie. Ma właściwości antybiotyczne, przeciwzapalne i wykrztuśne. Dodatkowo dostarcza do organizmu łatwo przyswajalne witaminy A, C i E, ale również enzymy i związki polifenolowe.

Imbir

-zwalcza bakterie, pobudza wydzielanie soków trawiennych, poprawia ukrwienie kończyn, skóry i mózgu. Działa przeciwgrzybicznie, przeciwwirusowo, przeciwzapalnie i wzmacniająco na organizm.

Wszystko jasne! Już wiemy, dlaczego rozgrzewająca herbata z miodem, imbirem i cytryną jest „lekiem na całe zło”. To bomba pełna naturalnych antybiotyków z potężną dawką substancji przeciwzapalnych i wzmacniających. Jesień tuż, tuż, więc nie czekaj i zacznij się wzmacniać!

+ There are no comments

Add yours