Do dna! Czyli dlaczego warto pić wodę?


Do dna! Czyli dlaczego warto pić wodę?

Środek lata, skwar leje się z nieba, a my zapominamy o piciu wody. Przecież od najmłodszych lat, w szkołach uczono, że woda daje życie i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak mimo to, nadal pijemy jej za mało. Bardzo często wydaje się nam, że jeżeli nie czujemy pragnienia to, po co mamy na siłę pić. To błąd! Powinniśmy pić wodę przez cały dzień, małymi łykami. Taki sposób idealne pozwoli nawodnić nasz organizm. Jakie są zalety picia wody i ile faktycznie powinniśmy jej spożywać? Na te i na inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Zapraszamy zatem do lektury!

Rola i funkcje wody w organizmie.

No dobrze, to zacznijmy od początku. Pewnie wielu z nas pamięta co nieco z lekcji biologii na temat słuszności picia wody, jednak prawdopodobnie po kilku latach od zakończenia edukacji kojarzymy tylko tyle, że pić trzeba, bo woda jest ważna. Ale dlaczego jest taka ważna i jaką faktycznie odgrywa rolę w organizmie?
Nasze ciało składa się prawie z 70% z wody, która pełni bardzo ważne funkcje w naszym ciele. Zawartość wody w organizmie maleje wraz z wiekiem, a także jest nieco niższa u kobiet, przez wyższą zawartość tkanki tłuszczowej. Jednak przyjmuje się, że średnio jest to właśnie około 70%. Jaką rolę pełni woda?
-Materiał budulcowy (stanowi strukturalną część wszystkich komórek i tkanek).
-Rozpuszczanie i usuwanie wielu ubocznych produktów przemiany materii.
-Prawidłowe trawienie (umożliwia formowanie kęsów pożywienia, przesuwanie treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym, wspomaga właściwe działanie enzymów trawiennych i wchłanianie składników odżywczych).
-Prawidłowy przebieg procesów metabolicznych (m.in. białek, tłuszczów, węglowodanów).
-Termoregulacja (ułatwia rozprowadzanie i oddawanie ciepła).
Niewielkie ilości wody zawarte w śluzie pełnią funkcję zabezpieczającą i zwilżającą, m.in. umożliwiając właściwą ruchliwość stawów, chroniąc narządy wewnętrzne, mózg czy gałkę oczną.

Zapotrzebowanie na wodę

Pić, pić, dużo pić. Wszędzie słyszymy i czytamy o tym, że powinniśmy przynajmniej 2.5 L wody dziennie. Mowa tu o czystej wodzie, takiej prosto z butelki czy szklanki. Serio? Naprawdę musimy zalewać się taką ilością wody? Sprawdźmy to!
Ludzki organizm wydala ok. 2800 ml płynu. Dokładniej wygląda to tak:
-z wydychanym powietrzem 550 ml,
-wraz z potem (przez skórę) 600 ml,
-z moczem i kałem 1650 ml.
Zatem przyjmijmy, że musimy z powrotem dostarczyć mu te stracone 3 litry.
I tutaj mamy już odpowiedź. Tracimy prawie trzy litry płynów, zatem dostarczamy je do organizmu nie tylko w postaci czystej wody, ale także z pożywieniem. Jako całodobową podaż wody śmiało możemy wliczać w to zupy, koktajle, zjedzone owoce, (te często zawierają ok 80% wody), wybitą herbatę czy kawę. Ostatnią pozycję proszę traktować racjonalnie. Nie porównujmy czterech kubków kawy do wody😊. Takim sposobem z konieczności wypijania 3 litrów wody dziennie, robi nam się 1.5 l. A to bez problemu jesteśmy w stanie zrobić! Bez wymówek!

Co się dzieje, kiedy nie pijemy wody?

-Starzejemy się. Odwodniona skóra ma większą skłonność do zmarszczek. Robi się sucha, pomarszczona i wyraźnie traci blask i świeży wygląd.
-Zwiększa się masa ciała. Często mylimy uczycie pragnienia, z głodem. W ten sposób jemy więcej, dostarczając organizmowi niepotrzebnej nadwyżki energii, co prowadzi do tycia.
-Zaparcia. Woda jest jednym z głównych składników podstawowych procesów w ludzkim organizmie. Wspominaliśmy o tym nieco wyżej. Niedobór wody może prowadzić do problemów z wypróżnianiem i innych kłopotów związanych z trawieniem.
-Podwyższony cholesterol i ciśnienie krwi. Odwodniony organizm produkuje więcej cholesterolu, by zapobiec utracie wody w komórkach. Także krew będzie gęstsza, co powoduje wzrost ciśnienia.
-Ciągłe zmęczenie. Woda jest odpowiedzialna za większość procesów w ludzkim ciele, jest też jednym ze źródeł energii. Wskutek odwodnienia organizmu pojawia się senność zmęczenie, zniechęcenie i rozdrażnienie.
-Problemy ze skórą. Odwodniona, wręcz wysuszona skóra jest bardziej podatna nie tylko na zmarszczki, ale też na rozstępy, cellulit czy choroby

Jak nauczyć się pić więcej wody?

No to, skoro już wiemy, że wcale nie musimy wypijać 3 litrów czystej wody dziennie, a jeżeli nasza dieta będzie odpowiednio zbilansowana i znajdziemy w niej owoce, warzywa czy zupy, to wystarczy ok 1,5 litra, to chyba damy radę, co? To nie jest wcale takie trudne! Sprzedamy Wam kilka lifehacków, jak nauczyć się pić więcej wody, zaczynamy:

-Trzymaj butelkę wody zawsze przy łóżku. Po przebudzeniu się sięgnij i weź kilka porządnych łyków. Orzeźwiający smak wody na pewno Cię rozbudzi.
-Jeżeli nie lubisz smaku wody, dodaj do dzbanka owoce. Nie tylko przyciąga uwagę i aż chce się sięgnąć i nalać sobie szklaneczkę, ale także super smakuje! Tu panuje samowolka! Maliny, cytryny, limonki, mięta! Na co masz ochotę! Ps. Sprawdźcie połączenie świeżego ogórka, cytryny i gałązki rozmarynu. Hit! 🙂
-Aplikacja przypominająca o piciu. To super rozwiązanie, zanim wyrobimy sobie nawyk sięgania po wodę. Jest pełno aplikacji, które będą nam poprzez dźwięk komunikować, abyśmy napili się wody.
-Eco butelki. Ważne, żeby mieć butelkę wody zawsze ze sobą. Teraz możemy kupić różnego koloru i rozmiaru butelki (często już z filtrem), do których wlewamy wodę (i ulubione dodatki) i mamy zawsze napój pod ręką. Żadnych wymówek, że nie było sklepu po drodze😊.
-Postaw wodę tam, gdzie spędzasz dużo czasu. Pracujesz przy biurku? A może spędzasz dużą część dnia w samochodzie? Postaw butelkę lub dzbanek z wodą w miejscu, w którym dużo przebywasz. Dzięki temu zawsze znajdziesz czas, żeby się napić. A taki widok stojącej wody na pewno Ci o tym przypomni.

Woda życia doda!

Pamiętajcie, żeby nie bagatelizować picia wody. Jest to ważne nie tylko latem, kiedy temperatura powietrza wyraźnie wzrasta, ale także przez cały rok. Dzięki kilku trickom, które Wam podsuwamy, łatwo nauczycie się pić wodę. Zapewniamy Was, że wypicie 1.5 litra wody przez cały dzień to naprawdę nie jest trudne zadanie. Pamiętajcie, że podane wartości w artykule są wartościami przybliżonymi. Ilość wody niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu zmienia się wraz z wiekiem, temperaturą, aktywnością fizyczną itp., przyjmuje się, że odpowiednia ilość płynów to ok. 30-35 ml na każdy kilogram masy ciała.

+ There are no comments

Add yours