Fakty i mity dotyczące zdrowego odżywiania


Fakty i mity dotyczące zdrowego odżywiania

W Internecie czasem naprawdę trudno jest znaleźć wiarygodne informacje. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie popularne fakty i mity dotyczące zdrowego odżywiania. Dzięki temu przekonasz się, co faktycznie warto jeść, aby poprawić kondycję organizmu, a przy tym cieszyć się energią oraz naprawdę pożywnymi posiłkami.

6 najpopularniejszych mitów dotyczących zdrowego odżywiania

Każde ciemne pieczywo jest zdrowe

Dość popularne jest stwierdzenie, że ciemne pieczywo jest najzdrowszym wyborem. Jednak, czy na pewno tak jest? Otóż nie! W końcu nie każdy chleb jest wykonany z pełnego ziarna, a to właśnie taki bochenek wpłynie najkorzystniej na Twoje zdrowie. Poza tym wiele firm zabarwia pieczywo karmelem, kakao lub melasą i w ten sposób uzyskuje ciemną barwę.

W cytrynie jest najwięcej witaminy C

Kwaśny smak, żółty kolor i stereotypy powielane od wielu lat sprawiły, że nadal wiele osób uważa, że cytryna jest bogata w witaminę C. Choć faktycznie znajduje się w jej składzie, to jednak znacznie więcej witaminy C znajdziesz w czarnej porzeczce, kiwi, aronii czy dzikiej róży.

Warto popijać jedzenie

Nie powinno się pić herbaty, kawy czy innych napojów w trakcie posiłku, ponieważ wypłukują one enzymy trawiące jedzenie. Jedynym odstępstwem są niewielkie ilości wody. Najlepiej, jeśli napijesz się 30 minut przed i 30 minut po posiłku, a wtedy zyskasz pewność, że płyn nie przeszkodzi Twojemu organizmowi w trawieniu.

Ostatni posiłek można jeść maksymalnie o 18:00

Zastanawiasz się, o której godzinie powinieneś jeść ostatni posiłek w ciągu dnia? Choć kiedyś popularna była opinia, że 18:00 to doskonały moment na kolację, to jednak nie kieruj się tym mitem. W końcu przede wszystkim musisz kierować się tym, o której godzinie idziesz spać — najlepiej, jeżeli ostatni posiłek zjesz 2-3 godziny przed snem.

Czerwone mięso nie jest zdrowe

W ograniczonych ilościach czerwone mięso może być dla Ciebie całkiem zdrowe. W końcu jest bogate w witaminę B12 i żelazo. Dlatego, jeżeli preferujesz dietę mięsną, to nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, abyś raz w tygodniu zjadł wołowinę.

Białko jest szkodliwe dla nerek

Dość powszechne jest stwierdzenie, że białko szkodzi nerkom. Nie jest to prawdziwe stwierdzenie, a badania nie wskazują na to, żeby białko miało jakikolwiek negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu u zdrowych osób. W przypadku wystąpienia jakichś uszkodzeń nerek faktycznie mogą pojawić się problemy po spożyciu białka — wtedy konieczna jest konsultacja lekarska.

6 faktów na temat zdrowego odżywiania

Cebula i czosnek poprawiają odporność

Źle się czujesz i chcesz w naturalny sposób poprawić odporność swojego organizmu? Zatem koniecznie włącz do codziennej diety czosnek oraz cebulę. Dodatkowo ich rozgniecenie spowoduje wydziale się enzymów przeciwwirusowych. Pamiętaj jednak o tym, żeby regularnie spożywać czosnek i cebulę np. w postaci syropu bądź po prostu jako dodatek do sosów, sałatek lub innych dań.

Słodziki szkodzą bardziej niż cukier

Prawdą jest, że sztuczne słodziki są szkodliwe dla organizmu człowieka. Poza tym często uczulają i działają drażniąco — szczególnie dotyczy to cyklaminianu, sorbitolu oraz aspartamu. Dlatego znacznie zdrowszym rozwiązaniem jest wybieranie cukru bądź jego naturalnych zamienników.

*Zwróć uwagę na to, że nie wszystkie słodziki są szkodliwe, ponieważ szczególnie popularny ksylitol i stewia są zupełnie naturalne.

Sól jest szkodliwa dla organizmu

Faktem jest, że sól często szkodzi organizmowi. W końcu prowadzi do gromadzenia się wody, a także powstawania nadciśnienia tętniczego krwi. Dlatego tak ważne jest to, żebyś go ograniczył, a wtedy bardzo szybko polepszy się Twoje zdrowie i ogólne samopoczucie. Poza tym warto z niego korzystać jedynie w trakcie przygotowywania posiłków. Koniecznie ogranicz dosalania gotowych potraw i wybieraj zdrowsze rodzaje soli — szczególnie warto postawić na sól jodowaną lub himalajską

Kakao bywa szkodliwe

Zbyt częste spożywanie kakao może być szkodliwe, co jest związane z zawartym w nim kwasem szczawiowym. Składnik ten często powoduje obniżenie przyswajalności wapnia, magnezu oraz żelaza. W niektórych przypadkach przyczynia się także do powstania alergii. Zwróć też uwagę na to, że nadmierne spożywanie produktów zawierających kwas szczawiowy — to nie tylko kakao, ale również herbata oraz kawa — prowadzi do powstania niedoboru wapnia i kamicy nerkowej.

Superfoods wspomagają pracę organizmu

Spożywanie tzw. superfoods faktycznie może poprawić pracę Twojego organizmu. Dzięki temu zyskasz nie tylko pożywne składniki, ale również produkty wspomagające Twoje zdrowie. Pamiętaj jednak o tym, że nie musisz ograniczać się jedynie do superfoods typu nasiona chia, jagody goji czy grzyby Chaga, ponieważ istnieje też wiele bardzo pożywnych składników pochodzących z Polski np. siemię lniane, jarmuż, orzechy włoskie, dynia, rokitnik oraz natka pietruszki.

Nadmiar wapnia jest szkodliwy

Badania pokazują, że faktycznie zbyt duża ilość wapnia w organizmie może powodować nudności, wymioty, a nawet prowadzić do powstawania zwapnień w nerkach. Jednak bardzo trudno jest przekroczyć zalecaną dzienną dawkę spożycia wapnia, dlatego ryzyko jest minimalne.

 

 

+ There are no comments

Add yours