Sezonowe warzywa i owoce- co warto jeść we wrześniu?


Sezonowe warzywa i owoce- co warto jeść we wrześniu?

Koniec lata, a zarazem początek września nie musi oznaczać nudnej diety bez świeżych, pełnych smaków i kolorów składników. Owoce i warzywa, którymi możemy się cieszyć sezonowo we wrześniu, wynagrodzą nam z całą pewnością stratę upalnych dni. Jesień jest jedną z najbardziej zdrowych i owocnych pór roku. Korzystając ze wszystkich jej dobrodziejstw, możemy cieszyć się jej wyjątkowym smakiem jeszcze przez długie miesiące. Poznajmy zatem 6 produktów, które warto włączyć do diety od września.

WRZESIEŃ NA TALERZU – SEZONOWE JESIENNE PRODUKTY

DYNIA

Gdy z drzew zaczynają spadać liście, a temperatura powietrza się obniża, to znak, że zaczyna się sezon na dynię. Nie mamy tu na myśli amerykańskiej tradycji Halloween i dekoracji wykonywanej z dyń, chcemy skupić się na aspektach żywieniowych tego warzywa. Jesienią dynię możemy spotkać w kawiarniach w postaci dyniowej latte, natomiast w restauracjach króluje dyniowa zupa-krem. Nic w tym dziwnego, ponieważ dynia ma wiele korzystnych walorów odżywczych i pozwala na skomponowanie wielu różnorodnych dań. Dynia wyróżnia się zawartością wielu witamin (witaminy A, B1, B2, C i PP) oraz składników mineralnych (m.in. fosfor, żelazo, wapń, potas). To dzięki wprowadzeniu jej do naszej diety, nabierzemy odporności, a jesienna depresja nie będzie nam straszna. Sezon na dynię jest bardzo, krótki, dlatego nie przegapmy tego wyjątkowego okresu.

JABŁKA

Właściwości jabłek są znane i doceniane na całym świecie już od dawna i nic w tym dziwnego. Dzięki ogromnej zawartości soli mineralnych jabłka mają właściwości odkwaszające organizm oraz pomagają utrzymać prawidłową gospodarkę wodną organizmu. Spożywane regularnie tych wartościowych owoców na surowo wzmacnia także nasze serce i pracę wątroby. Te niepozorne owoce, bogate są w błonnik, który reguluje perystaltykę jelit. Jabłka świetne smakują na surowo, w postaci musów owocowych, w ciastach i innych deserowych propozycjach. Genialnie komponują się z cynamonem.

BURAKI

Buraki, choć niedoceniane, kryją w sobie mnóstwo fantastycznych niespodzianek odżywczych i zdrowotnych. Buraki są spożywane zarówno w surowej, jak i gotowanej postaci od tysięcy lat ze względu na ich wszechstronność i pozytywny wpływ na organizm. Warto wiedzieć, że buraki są naturalnym lekiem, a spożywanie ich w okresie jesiennym podniesie naszą odporność, wzmocni odporność oraz ochroni nasz organizm przed przeziębieniem. To, co zdrowe, wielu osobom kojarzy się mdłe i bez smaków, a to duży błąd! Buraki, jak i inne warzywa możemy przygotować pod wieloma pysznymi postaciami. Bordowe warzywa (oczywiście mowa tu o burakach) świetnie sprawdzą się w zupach, sałatkach, a nawet w cieście czekoladowym.

GRZYBY

Na naszej liście oczywiście nie mogło zabraknąć grzybów, które doceniamy za wyjątkowy smak i aromat. Nie dosyć, że są przepyszne, to są idealne dla osób odchudzających się – grzyby składają się głównie z wody. Pamiętajmy jednak o tym, że leśne przysmaki są ciężkostrawne i powinniśmy spożywać je z umiarem! Na temat wartości odżywczej grzybów można przeczytać różne opinie. Niektórzy uważają, że dostarczają one sezonowym potrawom jedynie smaku i aromatu, my się z tym nie zgadzamy! Grzyby m.in. posiadają właściwości antynowotworowe, obniżają cholesterol oraz są świetnym źródłem witaminy D. Grzyby nie bez powodu określane, są mianem „leśnego mięsa”, bowiem ich sucha masa składa się wyłącznie z białka, którego ilość zależy od wieku i gatunku grzyba. Zdaniem specjalistów najwięcej białka znajdziemy w młodych pieczarkach, borowikach i purchawkach.

CUKINIA

Wrzesień to także sezon na cukinie, musimy natomiast pamiętać, że jest on bardzo krótki. Możemy jeść ją na surowo, smażyć kwiaty cukinii, przyrządzać leczo i piec ciasta. Cukinia jest niezwykłym produktem, nie tylko ze względu na smak i różnorodność dać, do jakich możemy ją wykorzystać. Jest ceniona również za wysoką wartość dietetyczną. Zawiera potas, żelazo i magnez oraz witaminę C, witaminę K, witaminę PP i witaminę B1, beta karoten. Wielką zaletą cukinii jest także to, że nie odkładają się w niej metale ciężkie. Ponadto warzywo odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia, dlatego polecana jest przy problemach z nadkwaśnością.

ŚLIWKI

Owoce śliwki mają wiele cennych właściwości, śmiało możemy nazwać je jesiennym, naturalnym antydepresantem. Dzięki witaminom E i B, poprawiają wygląd naszej cery, Regulują trawienie, chronią przed wolnymi rodnikami, a nawet poprawiają humor. Pamiętajmy, że sezon na śliwki jest bardzo krótki, dlatego dobrym pomysłem jest ich ususzenie. Dzięki temu będziemy mogli dłużej cieszyć się ich smakiem oraz wartościami odżywczymi.

 

 

+ There are no comments

Add yours